2020-ban többek között a 24.hu is megírta, hogy úton van hazafelé a Turán 9, Horthy Miklós legendás szerelvényének étkezőkocsija, amelynek érkezést követően, a Közlekedési Múzeum munkatársai azonnal megkezdik a vagon restaurálását. Nos, a munkálatok 2024 végére befejeződtek, a felújítás 200 millió forintba került, amelyet az Építési és Közlekedési Minisztérium helyett, a MÁV fizetett – írta meg néhány napja ugyancsak a 24.hu.
A 24.hu 2020-ban adott hírt arról, hogy a kocsi addigi tartózkodási helyéről, a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe kerül, miután megvásárlására, hazaszállítására és a felújításának 2020-as megkezdésére – a Közlekedési Múzeum kezdeményezésére – Dr. Kásler Miklós, az akkori emberi erőforrások minisztere soron kívüli támogatást biztosított.
A kocsira akkor egy tóparti ház emeleti szintjeként, befalazva találtak rá a szlovákiai Szencen.
A Pozsony melletti Szenc nevű város egyik telkének tulajdonosa nem is tudta, mi hever a földjén. A vagont még az előző tulajdonos hagyta hátra, aki 1970-ben vásárolta meg a csehszlovák vasúttól. A Turán korábban a Csehszlovák Államvasutak szolgálatában állt, de nem egyben, hanem vagononként szétszerelve használták. A csehszlovákokhoz azután került, hogy 1944 őszén, Budapest ostroma előtt a szerelvényre felpakolták a budai vár berendezésének egy részét, hogy nyugatra menekítsék azt. A vonat Csehországig jutott, a szállítmány további sorsa homályos, és sokáig a vonatról sem tudtak semmit Budapesten. Történészek és vonatrajongók kezdték el kutatni, ekkor derült ki, hogy a Csehszlovák Államvasutak 1945-ben egyszerűen lefoglalta.
A Turán vasúti szerelvényt az egykori kormányzó magas szintű protokoll eseményeken használta 1944-ig. Az étkezőkocsit, azaz a 9-es számú vagont ezután sokáig Csehszlovákia kormánya használta reprezentációs célokra, de az 1970-es években leselejtezték, és magánkézbe került – írta meg négy éve a hírportál.
Ismertették: Horthy a Turánon utazott rendszeresen Kenderesre, ezzel a vonattal szállították haza Budapestről fia, Horthy István holttestét is. Ez az a vonat, amin Horthy 1944 tavaszán Ausztriába utazott, hogy Hitlerrel találkozzon, és a visszaútra is ehhez a vonathoz csatolták hozzá azt a vagont, amin Edmund Veesenmayer, Hitler teljhatalmú megbízottja Magyarországra érkezett.
Egy darabig Magyarország még tett kísérletet a legendás szerelvény visszaszerzésére, de 2020-ig csupán egy kocsi, a 12-es számú került újra az országba, ez teljes felújítást követően ma a Tatai úti Vasúttörténeti Parkban látható. Ez a vagon az egyik legértékesebb: a 12-es számú ugyanis a kormányzó autószállító kocsija volt. 1955-ben kapta vissza Magyarország, 2002-ben a Szolnoki Járműjavító felújította.
Ám a Turán 9-re, amely négy évvel ezelőtt került vissza az országba, a Közlekedési Múzeumnak nem volt pénze, így a MÁV karbantartási keretéből fizettette ki Lázár János minisztériuma a néhai kormányzó, Horthy Miklós vasúti kocsijának restaurálását, méghozzá a személyszállító vasúti flotta karbantartási keretéből, miközben a MÁV-nál a gyakran lerohadó közforgalmú járművek életben tartására is alig jut pénz – írja a hvg.hu nyomán a 24.hu.
A portál emlékeztet, hogy a konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították. A hvg.hu cikke szerint ráadásul a 200 milliós felújítás nem is vasúttársaság döntése volt, hanem az Építési és Közlekedési Minisztériumé. A minisztériumot pedig a Horthyval büszkén szimpatizáló Lázár János vezeti, aki a kormányzót újratemetésének tavalyi, 30. évfordulóján „igaz magyar hazafinak” és „kivételes államfőnek” nevezte.”
Az Építési és Közlekedési Minisztérium most a felújítás befejezése után a hvg.hu megkeresésére azt írta, hogy a tárcának „nemcsak az építészet, az épített környezet, de a közlekedés területén is fontos feladata az értékvédelem”.
(24.hu)
Fotó: Közlekedési Múzeum hivatalos Facebook-oldala