Tavaly már átestem a tűzkeresztségen, ami a traktorhúzó versenyen való részvételt illeti, és annyira megtetszett, hogy idén is kíváncsi voltam rá. Ráadásul 2025-ben a huszonötödik jubileumát ünnepelte ez az egyedülálló versenysorozat, amelyből nincs még egy kis hazánkban.
Ezzel szemben az Amerikából származó technikai sportágnak Európában már komoly hagyományai vannak. Az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Franciaországban, Skandináviában és Olaszországban is profi szinten űzik – nem véletlenül hívják a mezőgazdaság Forma–1-ének.
Technikai sport révén azonban benne van a pakliban a műszaki hiba is – és ez a hétvégén, különösen szombaton, igencsak jelen volt a Radnóti utcában. A futamokon kívül a Hajdúsági Expo, véradási lehetőség és egy kihelyezett kormányablak is színesítette a hétvégi kínálatot.
Majdnem olyan volt, mint tavaly
Leginkább az időjárásban: „egy felhőgombóc sem volt az égen” – ahogy az esemény egyik díszvendége, Farkas Bertalan tábornok, az első magyar űrhajós is megjegyezte a megnyitón, a diákok és az amatőr kategóriák kvalifikációs húzásai után. A hagyományokat követve a katolikus egyházi méltóságok idén is megáldották az eseményt.
De hogy ne rohanjunk előre: a szervezők előtte gondosan előkészítették a pályát. A helyi agyagos termőföldet egyengették, majd locsolták a minél jobb tapadás érdekében. Az egyik nagyágyú, a „FourNoHemi” pilótája, az olasz Alessandro Rocco még mérőeszközzel is ellenőrizte a talajt a próbahúzások előtt. A profizmuson túl egy komplett csapatot is hozott magával a mezővárosba, köztük a hétvége egyik főszereplőjét, a súlypadot is, amely fokozatosan nehezítette meg a versenyzők és gépeik dolgát.
Diákok, amatőrök és veteránok
A diák kategóriában idén is egy finn Valtra traktorral húztak a jelentkezők. A győzelmet a helyi illetőségű Török Bálint és Lovász Csaba kettőse szerezte meg. Az amatőr kategóriában a nyíregyházi Vancsicsin Tamás – ha úgy tetszik – megvédte a becsületet. Az olasz bíró nála például beintette a „fullpullt”, azaz a teljes húzást. Ez akkor történik, amikor a versenyző sikeresen végighúzza a 100 méteres pályát – ezt általában hangosan jelzi is a műsorközlő a nézőknek.
A lelkes indulók között voltak, akik igencsak megpiszkált gépekkel álltak rajthoz: volt turbóval, léghűtéssel, hátsó dupla kerékkel felszerelt traktor is. Megjelent egy új kategória is: a Hungary Super Sport osztály, amelyben két alaposan „megizmosított” erőmű – a 230 lóerős Retró Kóboj és a Super Stock kategóriára hajazó Days of Thunder – játszi könnyedséggel húzta el a súlyt.
Ezt követte az egyedi retró mezőgazdasági gépek tiszteletköre az arénában. Ezek a gépek a traktorkarneválon is rendszeresen felvonulnak. Porsche, Kramer és Zetor is végigzötyögött a pálya mellett. Itt tudhattuk meg azt is, hogy a Dutra után újra készülhet magyar traktor – Renner néven, Jánoshalmán.
Hiányzó nagyágyúk és a technika ördöge
A megnyitót, amelyet Dr. Ficsor László, a böszörményi traktorhúzó egyesület elnöke tartott, követően kezdetét vette az igazi nagybetűs szórakozás. A belépéskor kapott prospektusból látható volt, hogy a Heavy és Light Modified kategórián kívül több más kategóriában is jelentős változások történtek az előző évhez képest. A meghirdetett Superstock kategóriában a dániai Kjellerupból érkező Rabbit Gn Mad és Wild valamilyen okból nem álltak rajthoz. A Light Superstock két résztvevője közül csak a Froggy próbálkozott a kvalifikációs húzással, de ékszíjszakadás miatt nem jutott el a táv feléig sem. A Warrior távol maradt.
A kétkerék-meghajtású TWD kategória egyetlen résztvevője, a hollandiai Drontenből érkező Rattle&Hum a tavalyi balszerencséjét feledve idén simán teljesítette a tíztonnás súlyt. A kamionoknál tavaly még három induló volt, idén csak kettő érkezett Olaszországból. A Black Pitbull, Lallo vezetésével hamar elfüstölt, míg az EmoStar ellentmondást nem tűrően teljesítette a távot.
Ebédidő előtt következtek a várva várt nagyágyúk: a 10 400 lóerős FourNoHemi, a valamivel szerényebb orosz helikopter gázturbinás RisingStar, valamint a Le Redoutable , a Le Coquerent és a Joker duója.
Elmaradt a cséplési bemutató, de volt csavaros fagyi
Ebédidőben rutinosan nem álltam be a nagy sorba, vittem magammal némi harapnivalót. Csak desszertért álltam be a sorba – egy közepes sorrentói csavaros fagyiért, ezer forintért.
Az ételstandoknál szinte mindent meg lehetett találni: krumpli spirált ugyanennyiért, hot-dogot pedig már kétezer forintért kínáltak. A szervezők szerettek volna hagyományőrző cséplési bemutatóval is kedveskedni a látogatóknak, ám a „kék traktor nem akarta az igazságot”, így – idézve a klasszikust – „érdeklődés hiányában elmaradt a látványosság.” A kevés mobil WC miatt inkább a mezőgazdasági iskola mosdójánál álltam sorba, és ott tankoltam újra a vizes palackokat – idén ugyanis nem volt kint ivóvíztartály a pálya mellett, ami kissé csalódás volt.
Rocco motorblokkja és a Froggy is elszállt megint
A szünet után mindenki a királykategória résztvevőire volt kíváncsi. A domboldalon ülő vagy sátorozó nézők közül sokan napernyővel és hűtőtáskával érkeztek – természetesen „egészen véletlenül”.
A hangulat tovább fokozódott, amikor az egyik támogató ajándékvödröket dobált ki a közönségnek – és ahogy az már lenni szokott, az ingyen ajándékra mindig volt kereslet. Az amatőr futamokon a legkülönfélébb becenevek vonultak fel: Füstöskoppány, Nívópálca, Dongó, de volt gép, amit Fahordónak kereszteltek, illetve egy „torzszülött” Mercedes teherautó TerraSztár néven futott.
A TWD képviseletében a Dodge szó szerint ágaskodva húzta el a 25 tonnásra emelt súlyt a fullpullig, míg a Froggy ismét műszaki hiba miatt esett ki. A kamionoknál az EmoStar hozta a kötelezőt, honfitársai pedig csak a táv feléig jutottak délután.
A turbinás csodamasinák is újfent bizonyították rátermettségüket – ez dicséri Guillaume Chauvin versenyzőt és mérnök feleségét. Rocco fülsüketítő citromsárga gépe ugyan beért a célba, de egyik motorblokkja vélhetően megsérült, így keserédes mosollyal integetett a derék olasz a közönségnek.
Aztán pedig a népes közönség lassan hazaszállingózott – hiszen kellett az erő még a hétvégére.
– Faragó László –





















