Újabb mérföldkőhöz érkezett Debrecen északnyugati gazdasági övezetének fejlesztése: a BMW épülő autógyára mellett elkészült az övezethez kapcsolódó közúti, vasúti és közmű-infrastruktúra fejlesztés második üteme – jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára csütörtökön a helyszínen tartott sajtótájékoztatón.
Pántya József felidézte, hogy az elmúlt két esztendőben jelentős vasúti beruházások készültek el, de a munka a következő egy-másfél évben is folytatódik.
A fejlesztések kiemelkedő elemének nevezte a Debrecen-Macs közötti vasútipálya-építést, és a most átadott Debrecen Fatér állomást, valamint a Macs ipari terminál most elkészült kiegészítő létesítményit.
A helyettes államtitkár jelezte:
előbbi beruházás 11,6 milliárd forint, utóbbi 2,1 milliárd forint hazai forrásból valósult meg, és jelentősen hozzájárul nemcsak az észak-nyugati övezet, hanem egész Debrecen gazdasági potenciáljának javításához is.
A Fatér állomáson elkészült hét új vasúti vágány, egy korábbit felújítottak, 13 kilométer vasúti felsővezetéket építettek, és tíz kitérőt alakítottak ki, amelyek biztosítják a tehervonatok rendezését.
A beruházás részeként két portáldarut is elhelyeznek a területen. A Macs ipari terminálhoz kapcsolódóan egyebek mellett elkészült egy 720 négyzetméteres irodaépület, valamint egy közúti beléptető és ellenőrző rendszer – ismertette a fejlesztések részleteit Pántya József.
A térségi vasútfejlesztések sorából kiemelte a Macs és Balmazújváros közötti pálya villamosítását, illetve a balmazújvárosi állomás felújítását, valamint a Hortobágy-Ohatpusztakócs közötti sebességkorlátozások feloldását, aminek eredményeként, ha a beruházások jövőre elkészülnek, 15 perccel csökken a menetidő a Debrecen-Hortobágy-Tiszafüred vasútvonalon.
Pántya József kitért arra is, hogy jelenleg négy nagy közúti csomópont átalakítása zajlik Debrecen belterületén, terveik között szerepel a homokkerti felüljáró átépítése, illetve a Kassai út kapacitásbővítő fejlesztése, aminek eredményeként jelentősen javul a város megközelíthetősége.
Kósa Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselője azt mondta, a főváros után ma Debrecen az ország egyik legnagyobb, vagy talán legnagyobb logisztikai központja. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a gazdasági övezetekben zajló logisztikai fejlesztésekkel jelentős forgalomterhelést vesznek át a város belső területeiről.
A politikus köszönetet mondott a kormánynak, hogy forrásokat biztosít ezekhez a beruházásokhoz, amelyek lehetővé teszik, hogy Debrecen közlekedése magas színvonalú legyen.
Papp László, Debrecen polgármestere a magyar gazdaságfejlesztés legfontosabb motorjának nevezte a várost. Azt mondta, ha az 500 hektáros északnyugati és a 710 hektáros déli ipari övezetekben épülő gyárak megkezdik a termelést, az a magyar gazdaság GDP-növekedésében is látható lesz.
Jelezte: az északnyugati övezetben kialakított, Kelet-Magyarország egyik legnagyobb vasúti logisztikai terminálját a GYSEV fogja üzemelteti. Szomszédságában több mint 250 kamion befogadására alkalmas közúti logisztikai terminál készül, és új NAV-székházat is építenek, így a vámkezelés is helyben fog történni.