A magyarországi távvezetéki autópálya-keresztezések korszerűsítési sorozatának keretében az MVM XPert Zrt. elvégezte a Debrecen-Józsa-Albertirsa 400 kilovoltos távvezeték átépítését is az M4-es autópálya-keresztezésben – közölte a vállalat hétfőn.
Az alapozási munkákat 2024-ben végezték, a technológiai munkafázisok pedig idén májusban kezdődtek, és júliusban fejeződtek be.
A közleményben felidézték:
idén lezárul egy sokéves fejezet az MVM Csoport távvezetékeket és alállomásokat építő tagvállalata, az MVM XPert Zrt. életében, befejeződik a nagyforgalmú utak távvezetéki keresztezéseinek korszerűsítési sorozata.
A nagyfeszültségű átviteli hálózat üzemeltetője, a MAVIR Zrt. 2016-ban indította el a nagy forgalmú autópálya-keresztezések átépítését célzó projektet.
Az egyre gyakoribb időjárási anomáliák, a szélsőséges meteorológiai terhelések több esetben okoztak oszlopszerkezetek tönkremenetelével, kidőlésével járó nagy kiterjedésű üzemzavarokat.
A nagyfeszültségű távvezetékek üzembiztonságának növelése, az üzemzavarok valószínűségének csökkentése, így a károk minimalizálása alapvető nemzetgazdasági érdek.
A csaknem 10 éves program eredménye egy lényegesen üzembiztosabb és biztonságosabb rendszer
– hangsúlyozta az MVM XPert.
Az autópálya-keresztezésekben az oszlopok nagy része 30-40 éve épült, de akadt köztük akár 60 éves szerkezet is. A követelmények a megépülésük óta sokat változtak.
A szabvány szerint az új távvezetéki tartószerkezeteknek nagyobb mértékű meteorológiai terheket kell elviselniük, mint korábban: akár 160-170 kilométeres óránkénti szélsebességnek kell ellenállniuk a korábbi 120 kilométeres előírás helyett, illetve olyan kombinált szél-jég-terhelésekkel is számolni kell, amilyenekkel régebben nem kellett – ismertették.