Közös sajtótájékoztatón ment neki a július 1-jén hatályba lépú új debrecen parkolási rendeletnek Gondola Zsolt Zoárd önkormányzati képviselő, a Civil Fórum Debrecen Egyesület elnöke és Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) vezetője.
A tájékoztató célja az volt, hogy bemutassák a lakossági visszajelzéseken alapuló szakmai észrevételeiket és kritikáikat az új parkolási szabályozással kapcsolatban, továbbá felhívják a figyelmet a rendelet előkészítésének hiányosságaira.
Óriási lakossági felháborodás és elmaradt konzultáció
Gondola Zsolt Zoárd kiemelte: már a rendelet közgyűlési elfogadásakor is voltak előjelei annak, hogy komoly elégedetlenséget fog kiváltani. A lakosok igazán akkor szembesültek a valósággal, amikor az automaták és az új táblák kikerültek a városban. A képviselő szerint ma ez Debrecen legfontosabb közpolitikai kérdése.
Emlékeztetett, hogy a városvezetés részéről elmaradt minden érdemi társadalmi konzultáció és előzetes tájékoztatás. Egyedül egy tájékoztató anyag jelent meg, amely nem elegendő ahhoz, hogy a lakosság megértse, mi és miért történik.
Ezzel szemben – mondta el a sajtótájékoztatón – a Fidesz képviselői országos ügyekben, például Ukrajna uniós csatlakozása kapcsán kampányszerűen mozgósítanak, míg helyben nem végzik el a tájékoztatási és egyeztetési kötelezettségüket.
Civil Fórum: nem támogattuk a rendeletet
A Civil Fórum elnöke hangsúlyozta: nem szavazták meg a parkolási rendeletet, mert szerintük annak bevezetése előkészítetlen volt, és több szakmai aggály is felmerült. Elmondása szerint azt a tájékoztatást kapták a közgyűlésen, hogy a lakótelepi lakosok kezdeményezték a rendszer átalakítását, amit hitelesnek fogadtak el, mivel ellentétes információval nem rendelkeztek. Ugyanakkor a díjemelés és a fizetős övezetek kiterjesztése nem lakossági kezdeményezés, hanem várospolitikai döntés volt.
Nem történt meg a jogszabályban előírt társadalmi egyeztetés és hatásvizsgálat, sem forgalmi mérések, sem demográfiai felmérések nem előzték meg a döntést – ismertette Gondola.
Új parkolási zónák Debrecenben 2025 július 1-jétől: térkép, jegyárak, az utcák listája
DERKE: Adatokkal és kérdőívvel támogatott civil fellépés
Jónás Zoltán, a DERKE elnöke elmondta, hogy szervezetük már év elején elkészített egy részletes online kérdőívet, melyet eddig több mint ezren töltöttek ki – döntően az utóbbi hetekben. A válaszokból egyértelműen kiderült: a parkolási problémák Debrecen teljes területén komplex módon jelentkeznek, és elsősorban nem az új fizetős időszakokkal vagy zónahatárokkal, hanem a rendszer strukturális hiányosságaival van gond.
A felmérés szerint:
-
az autós közlekedés aránya jelentősen nőtt az elmúlt években,
-
a jelenlegi díjszabás nem ösztönöz közösségi közlekedésre való áttérésre,
-
a fizetős időszak nem oldja meg a lakótelepi esti parkolási káoszt,
-
a belvárosi üzletek problémái nem kizárólag a parkolásra vezethetők vissza.
Javaslat: lakossági és társasházi bevonás
A DERKE javaslatai között szerepel:
-
a társasházak bevonása a parkolás szabályozásába és üzemeltetésébe,
-
lakossági parkolók kijelölése az adott házakhoz közeli közterületeken,
-
hosszú távon parkolóházak építése ott, ahol nincs felszíni lehetőség,
-
a közösségi közlekedés elérhetőségének és menetidejének érdemi javítása.
A DERKE és a Civil Fórum szerint az önkormányzatnak társadalmi szemléletváltást kellene előmozdítania, nem pedig a gépjárműhasználatot ösztönözni új beruházásokkal.
Halasszák el a rendelet bevezetését!
A Civil Fórum és a DERKE megállapodott abban, hogy közösen gyűjtik össze a lakossági és szakmai visszajelzéseket, melyeket aztán a Civil Fórum képviselője a közgyűlésben fog képviselni. Ennek első lépése egy javaslat benyújtása lesz a rendelet bevezetésének elhalasztására október 1-jére.
Indoklásuk szerint a szeptemberi iskolakezdés után nagyobb eséllyel lehet érdemben megvizsgálni és beépíteni az észrevételeket a rendszerbe, mintsem toldozgatva folytatni a korrekciókat.
További szakmai kritikák: övezetek, díjemelés, külső kerületek
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy:
-
az övezetek kijelölése önkényes volt, nincs mögötte forgalmi adat vagy statisztika,
-
a rendszer továbbterheli a kertvárosi övezeteket, ahova kiszorulhatnak az autósok a fizetős területekről,
-
a külvárosokból (pl. Józsa, Sámsoni út, Kishegyesi út) érkezők számára nem kínál a város P+R vagy egyéb megoldást.
Szerintük Debrecen közlekedési problémái nem kezelhetők egységes rendszerrel – a Tócóskertet nem lehet összehasonlítani a Dobozival, vagy a belvárost a Nagyerdővel. Lokális felmérések, testreszabott megoldások kellenek.
Vörös zóna a belvárosban
Felmerült a belváros “vörös zónává” nyilvánításának kérdése is. A Civil Fórum szerint nem kizárólag a parkolási díjak tehetők felelőssé a belvárosi üzlethelyiségek ürességéért. Gondola Zsolt Zoárd hangsúlyozta, nem mindegy, milyen típusú üzletek működnek egy ilyen területen – például egy bútorkereskedés helyett érdemes olyan szolgáltatásokat kínálni, amelyek gyalogosan, kerékpárral is könnyen elérhetők.
Egy korábbi felmérés szerint a sétálóövezetté alakítás után a boltok többsége nem tapasztalt forgalomcsökkenést.
Társadalmi egyeztetés nélkül nincs jó megoldás
A Civil Fórum és a DERKE közös álláspontja, hogy a jelenlegi formájában elfogadott parkolási rendelet előkészítetlen, társadalmi egyeztetés nélkül született, és várhatóan további társadalmi feszültségeket fog okozni. Ezért a legfontosabb most az, hogy érdemi konzultáció induljon a debreceniekkel, és a lakosság kapjon időt és lehetőséget arra, hogy véleményt formáljon – a szakemberek pedig időt arra, hogy ennek megfelelően módosítsák a rendszert.