Nádudvari mentőállomás

Egy éve adták át a nádudvari mentőállomást, de azóta sem üzemel – kérdőre vonták a polgármestert

Helyi hírek

Nádudvaron a 2024-es választások előtt, ünnepélyes keretek között adták át a 30 millió forint önkormányzati forrásból épült mentőállomás épületét a Fidesz helyi képviselői és Maczik Erika fideszes polgármester képviseletében. Az eseményt a választási kampány részeként szervezték meg, kiemelve a városvezetés és a testületi tagok “eredményeit” – azokat a nem létező eredményeket, amelyek a mai napig elmaradtak – írja közleményében Sallai Erika korábbi önkormányzati képviselőjelölt.

Az ünnepélyes átadás ellenére a mentőállomás azóta sem működik, és az Országos Mentőszolgálattól (OMSZ) közérdekű adatigénylés révén kapták azt az információt, hogy a mentőszolgálat és Nádudvar önkormányzata között nem is áll fenn szerződés.

A volt képviselőjelölt szerint a napi, valós problémák a következők:

Az épület hivatalos használatbavétele és működési engedélye továbbra sincs engedélyezve.

Az állomás működésének feltételei, felmerült költségei, szerződései és számlái átláthatatlanok.

A mentőállomás ügyében több közérdekű adatigénylést is benyújtottak az önkormányzathoz, amelyekre – az „időhúzáson” kívül – máig nem kaptak érdemi választ.

A jegyző pénteken ismét 15 napos határidő-hosszabbításról küldött értesítést az újabb kérdésükre.

Bár az elmúlt években Nádudvar a leggazdagabb települések között szerepelt (Hajdú-Bihar megye települései közül 453,5 millió forinttal a harmadik legtöbb szolidaritási hozzájárulást fizette ki), a közszolgáltatások, mint az egészségügyi ellátás vagy a mentőállomás működése, nem tükrözik ezt a gazdasági pozíciót – írja Sallai Erika, majd hozzáteszi,

2025 februárjában újabb közérdekű adatigénylést nyújtottak be.

Kezdetben a központi adatigénylési felülethez fordultak, de mint kiderült, a 2016 óta más ügyekben benyújtott igénylésekre sem érkezett válasz a várostól. Az OMSZ pedig azt a választ adta, hogy nincs fennálló szerződésük az önkormányzattal.

A válaszadásra vonatkozó törvényi kötelezettségek ellenére az önkormányzat nem adott kielégítő, a valóságnak megfelelő választ, ezzel tovább fokozva a bizonytalanságot és a közélet átláthatatlanságát – írja a volt képviselőjelölt.

Példaként említ néhány érdekes hangvételű választ az önkormányzattól:

“Készült-e szerződés az OMSZ és Nádudvar Város Önkormányzata között?”
 Válasz: “Nem egyértelmű, hogy az adatkérő pontosan mire gondol.”
 Az OMSZ számára ez egyértelmű volt.

“Miből tevődik össze a költségvetés?”
 Válasz: „Valamennyi szerződés megküldésre került.”
 Valójában nem kaptunk végszámla-összesítőt, csupán egy aláírt, vázlatos költségvetést. A munkát elvégző TVG Nonprofit Kft. – a város saját cége – alvállalkozókat is bevont, erről azonban semmi dokumentumot nem mutattak be.

“Az épület felújításához, átalakításához kapcsolódóan szükséges-e engedély?”
 Válasz: “Véleményünk szerint a hatályos jogszabályoknak megfelelően nem kell.”

Sallai Erika szerint semmitmondó, hiteltelen, már-már gúnyos válaszokat ad az önkormányzat, “láthatóan nem veszik komolyan a kérdéseket és az ügy fontosságát”.

“A mentőállomás helyzete nem csupán pénzügyi kérdés, hanem a nádudvariak egészségbiztonságának ügye. Ezért továbbra is követeljük a nyilvánosság pontos tájékoztatását a mentőállomás működéséről, valamint a beruházás pénzügyi és gazdasági hátteréről”

– olvasható a közleményben.