Nagy érdeklődés mellett zajlott le a debreceni keleti városrész fejlesztéséről szóló lakossági fórum, ahol a város polgármestere és a terület önkormányzati képviselői részletesen ismertették a zajló és tervezett beruházásokat. A fórumon szó esett útépítésekről, közműfejlesztésekről, a közvilágítás korszerűsítéséről, valamint a keleti oldalon tervezett közlekedési csomópontokról és az elkerülő utak kiépítéséről.
Infrastruktúra-fejlesztések a városrészben
Papp László polgármester ismertette: Debrecen keleti és délkeleti részein helyezkednek el a város legnagyobb zártkerti övezetei, amelyek fejlesztése komoly kihívást jelent. Az elmúlt években több fejlesztési program indult el a térségben, elsősorban a lakossági igények alapján.
A Pipóhegy, Vízeshegy és Felső-Pércsi utca térségében már megvalósult az útépítés több üteme, a Hármashegy utca első szakaszának fejlesztése és játszóterek kialakítása is lezajlott. A Petőfi Általános Iskola épületének megújítása szintén fontos mérföldkő volt.
Ivóvíz- és csatornahálózat bővítése
A Haláp és Nagycserén élők számára évek óta kiemelt problémát jelentett a megfelelő vízellátás, amely mostanra kormányzati forrás segítségével megoldódott, azonban további bővítésekre is szükség lesz. A Kisbánya, Vasuta, Nyámbor és Seregély utcákban is zajlott útépítés, ezekre a lakossági igények alapján került sor.
A Hon utca víz- és úthálózatának teljes felújítása befejeződött, és a Török, Pajtás, valamint az Epres utcákban is megtörtént a korszerűsítés. Emellett több helyen új játszóterek, parkok és műfüves sportpályák létesültek.
Több mint 4 milliárd forint útfejlesztésre
2024-ben a városüzemeltetés 4 milliárd forintot fordított a fenntartott utak fejlesztésére. A Kistelep, Csárda, Holó és Rizlő utcákban útépítések és közműfejlesztések valósultak meg, és a Csárda utca hátralévő szakaszára is pályázatot vár a város.
Fókuszban a Sámsoni út és a 471-es főút csomópontjai
A keleti városrész közlekedését jelentősen érintő beruházás a 471-es út és a Sámsoni út fejlesztése. Az egyik kritikus pont a Zándok úti csomópontnál lévő ingatlan kisajátítása, amely ha lezárul, lehetővé teszi a munkák teljes befejezését. A második ütemben a Kassai útig folytatódik majd a rekonstrukció, külön szintű csomóponttal a Sámsoni útnál – a munkák 2026–2027-ben várhatók.
Elindultak a városi közlekedésfejlesztési programok
A 14 milliárd forintos állami útfejlesztési csomag keretében már több csomópont építése is megkezdődött:
-
a Szoboszlói út – Külsővásártér térsége,
-
a Csigekert utca – Szabó Lőrinc utca – Füredi út csomópont,
-
a Domokos Márton út – 354-es északi elkerülő csomópont,
-
és májusban indul a Hétvezér utca – Budai Nagy Antal utca kereszteződésének fejlesztése.
Új parkolók, kerékpárutak, csomóponti kapacitásbővítés
A Hétvezér utcai csomópontnál minden irányból új jobbra kanyarodó sáv épül, a lámpás forgalomirányítás fázisait újragondolják. A kerékpárosok számára biztonságos átvezetést biztosítanak, és új parkoló is létesül a sarki ingatlan helyén, amelyet lebontottak. A Vámospércsi út – 48-as főút csomópontjának bővítése is folyamatban van, itt a szűk keresztmetszetet megszüntető fejlesztés már előkészítés alatt áll, kisajátításokkal és infrastrukturális átalakításokkal.
Keleti elkerülő: stratégiai fejlesztés
A város keleti oldalán jelentős elmaradás tapasztalható az elkerülő utak kiépítettségében a nyugati oldallal szemben. Ezért a városvezetés elindította a keleti külső elkerülő megtervezését is, amely hosszú távon segíti a forgalom elvezetését, enyhíti a belvárosi torlódásokat és védi a keleti lakóövezetek élhetőségét.