A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny a 2024/2025-ös tanévben már 31. alkalommal hirdették meg. A versenyen 1993 óta olyan diákok próbálják ki tudásukat, akik az információk megtalálásában és használatában ügyesek és szeretnének még hatékonyabbak lenni ebben. Ebben a tanévben a kiemelt téma az elsőség. A történelemről, a kiemelkedő teljesítményekről, szenzációkról fontos, hogy megbízható helyekről szerezzünk információkat és azokat megértve, a célnak megfelelően, a szerzőket nem meglopva használjuk fel.
A MÉLIUSZ Központi Könyvtár 2025. február 24-én adott helyet a verseny országos írásbeli fordulójának, amikor minden megyében egyszerre oldották meg a feladatokat a 7-10. évfolyamos gyerekek. Megyénkből 7 diák jutott be az országos írásbeli fordulóba. Végül 6-an mérték össze a tudásukat, hogy kiderüljön ki jut be a döntőbe.
A téma és a feladatok – Hogyan lehet könyvtárhasználatból versenyezni?
Információt keresni mindenről lehet, a könyvtárak minden témában tudnak segíteni, így a feladatok mindig sokféle szempontból kapcsolódnak a kiemelt témához.
Ebben az évben mindkét korcsoport feladatlapja egy közösségi tudományba való bekapcsolódási lehetőséget mutatott be. Ezek olyan projektek, felhívások amelyekben a tudományos kutatók a lakosság segítségét kérik adatok összegyűjtéséhez vagy rendszerezéséhez. Ezekben nagyon jól hasznosítható a könyvtárhasználati tudás, hiszen annak birtokában megbízhatóbb segítői lehetünk a kutatóknak. Továbbá magunk is sokat tanulhatunk például a madarakról, a csillagokról vagy éppen saját településünk történetéről – attól függően, hogy milyen kutatásba kapcsolódunk be.
A 7-8. évfolyamosok feladatlapja egy valóban létező hüllőmegfigyelési programba való bekapcsolódást képzelt el. A versenyző diákoknak a könyvtár dokumentumaiban és az interneten való keresés segítségével kellett a megfigyeléshez szükséges helyszínt kiválasztani, megismerni, a keresett hüllők ismertetőjegyeit összegyűjteni, a környezetet minél kevésbé terhelő utazást tervezni. Emellett a feladat részeként a hüllők védelmét népszerűsítő programokhoz kellett szakértőt és bélyeget keresniük.
A 9-10. évfolyamos diákoknak, akik megyénkből 5-en mérték össze tudásukat, azon is gondolkodniuk kellett, hogy a könyvtárak hogyan, miért kapcsolódhatnak be a közösség életébe, mit tehetnek a fenntartható fejlődésért. Ez fontos kérdés, hiszen a könyvtárakkal kapcsolatban az olvasóiknak is kell, hogy legyenek elvárásaik, be is kapcsolódhatnak közösségi programjaikba. Erre egy példa ebben a versenyfeladatban az, hogy a fák kutatását és védelmét támogatandó könyvajánlót készítenek, programszervezésbe kapcsolódnak be, korábbi magyar kutatókat emelnek ki, adatokat rendszereznek és álhíreket vadásznak.
A feladatok megoldásához szükség volt a könyvtár állományára és internetre is. Használniuk kellett lexikonokat, térképeket, bélyegkatalógust, állathatározó könyvet, online menetrendet, könyvtári katalógust, a MATARKA cikkadatbázist és túratervező programot is. Ezek mind megtalálhatók a könyvtárakban, így az információs műveltségüket, jártasságukat az információkkal való munkában a lehető legalkalmasabb helyen mutathatták meg a gyerekek.
Olvasni jó, olvasni hasznos!
Ez a verseny alapvetően az információszerzésről és annak használatáról szól, de természetesen az olvasás ennél több. A Bookline-nak köszönhetően a gyerekek egy-egy regényt is kaptak ajándékba, melyek szintén a fenntartható fejlődés témaköréhez kapcsolódnak, de szépirodalmi olvasmányélményt is nyújtanak. A sok ország kutatói által megfogalmazott Ljubljanai kiáltvány a magasabb szintű olvasás jelentőségéről c. dokumentum is azt hangsúlyozza, hogy a digitális világ növeli ugyan az olvasás mennyiségét, de a hosszú, elmélyülést, beleélést igénylő regényolvasás elengedhetetlen a gondolkodás fejlődéséhez és ezen keresztül a jólléthez. A versenyen a gyerekeknek ajándékba adott egyik könyv 488 oldal.
A résztvevők száma nő
A verseny izgalmas, érdekes, nem a megszokott iskolai feladatokból áll. Nem kötődik egy-egy tantárgyhoz, így sok gyerek talál benne igazi élményt. Ebben a tanévben országosan közel 500 (491) diák indult el a versenyen, közülük 181-en jutottak be az országos írásbeli fordulóba, ami az előző tanévhez képest nagyobb résztvevői létszámot jelent.
Köszönjük a könyvtárostanároknak a felkészítő munkát! Ezzel is láthatóvá teszik, hogy azok az iskolák, amelyikben élő iskolai könyvtár van, ott a gyerekeknek több élménye és több esélye van a magasabb szintű olvasásra és tanulásra.
A verseny fő támogatója a Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő és a Nemzeti Tehetség Program, szervezője a Könyvtárostanárok Egyesülete és az Országos Széchényi Könyvtár.