Egy éve írt ki közbeszerzést az Építési és Közlekedési Minisztérium Debrecen ivóvízellátásának fejlesztésére, hogy ki tudják szolgálni a növekvő lakossági és közületi igényeket. A vízfelhasználást jelentősen megdobja a BMW és a CATL működése.
Az Átlátszó információi szerint az ivóvízfejlesztési tender eredménytelensége már szeptember végén eldőlt, amikor megállapították, hogy a legolcsóbb ajánlat is túl drága. Erről viszont nem kommunikáltak semmit az illetékesek: se a kormány, se a polgármester. Sőt Lázár János fejlesztések tömegét ígérte a debrecenieknek.
A “Keleti-Főcsatorna Felszínivíz Tisztítómű Fejlesztése” elnevezésű projektre azért lett volna szükség, mert “Debrecen városában és vonzáskörzetében a lakossági és közületi ivóvízigény várható emelkedése jelentős. A felszíni vízbázisból történő víznyerés kiegészíti a Debreceni felszín alatti vízbázisokból termelt vízmennyiséget, fokozva az üzembiztonságot. A beruházás célja a felszín alatti ivóvízbázisokkal történő felelős gazdálkodás továbbvitele a felmerülő új vízigények tekintetében is”.
Az eredményt csak most, kereken 9 hónappal később tették közzé a Közbeszerzési Adatbázisban.
A szöveg szerint a tender eredménytelen lett pénzhiány miatt. Ennek oka, hogy egy tavaly júniusi kormányhatározat maximum bruttó 36 milliárd forintot biztosított a fejlesztésre, ám most „megállapításra került, hogy a tárgyi közbeszerzési eljárásban a legalacsonyabb ajánlati árnak megfelelő összegű pénzügyi forrás jelenleg nem áll rendelkezésre és annak biztosítására a jövőben sem kerül sor,
így a szerződés hatályba lépésének feltétele nem valósul meg”. A közbeszerzést ugyanis tavaly feltételesen írták ki: ha nincs rá fedezet, nem kötnek szerződést senkivel.
Az ajánlatok értékelése szerint hárman pályáztak a feladatra:
- a Mészáros és Mészáros Kft. nettó 37,35 (bruttó 47,4) milliárd forintért,
- az EuroAszfalt Kft. nettó 38,5 (bruttó 48,8) milliárdért,
- a Szabadics Zrt. nettó 39,13 (bruttó 49,6) milliárdért vállalta volna a munkát.
A legolcsóbb ajánlatot tehát a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő cég tette, de még ez is bruttó 11 milliárd forinttal drágább annál az összegnél, amelyet a kormány erre a projektre szánt.