Villámcsapás

MÁV: villám csapott egy vonatba

Ország

Keddről szerdára virradóan vasúti értelemben kettészakadt az ország: míg a Dunántúlon fokozatosan helyreáll a forgalom és egyre több vonalon tudunk újraindulni, addig Északkelet-Magyarország néhány vonalán újabb nehézségeket okozott a tegnap délután-koraeste érkezett jelentős csapadék és orkán erejű szél – közölte szerdán a Mávinform.

Ebben a térségben egész éjjel zajlott és ma is folytatódik mind a hétfői, mind a keddi viharkárok felszámolása, illetve a vasúti forgalom fokozatos újraindítása.

A hét eleji vihar két nagyobb hulláma egy évtizede nem tapasztalt károkat okozott szinte országszerte. Hétfőn a legerősebben érintett vasúti terület a Balaton, a fővárosi agglomeráció, majd később a Debrecentől észak és délkeleti irányban húzódó sáv volt, majd kedden az orkán második hulláma újra lecsapott az Észak-Alföldre, ahol nehezítette a korábbi károk helyreállítását és újabb problémákat okozott a vasúti, illetve a közúti közlekedésben.

A 100-as, debreceni fővonalon az egyik vágányon fa dőlt a vezetékre, a pálya hosszabb ideig kizárásra került, de az éjszakai órákra helyreállt a közlekedés. A sok csapadék és a közszolgáltató áramhálózatát is érintő meghibásodások áramellátási és biztosítóberendezési problémákat is okoztak, de az éjszakai órákra többnyire ezeket is sikerült felszámolni.

A 101-es, Püspökladány–Biharkeresztes vonalon folyamatban van a még hétfőn megrongálódott felsővezeték helyreállítása, ami a mai nap folyamán várható.

A folyamatos kizárások és bizonytalan információk miatt sajnos több vonat órás, egyes esetekben több órás késéseket szenvedett el, illetve a nyílt sínpályán kényszerült várakozásra. A mentés megszervezését nehezítette, hogy a vihar következtében a telekommunikációs rendszerek átmenetileg nem működtek, az előzőleg a térségbe irányított erősítőbusz-kapacitás eljutását pedig nem egy esetben közúti akadályok nehezítették.

A két nap vonatkozásában összefoglalóan elmondható, hogy minden fővonalat érintett a vihar, több, mint egy tucatnyi helyen dőlt fa a sínpályára és/vagy a felsővezetékre, így száznál több helyszínen történt felsővezeték-szakadás vagy fakidőlés. Ezek többségét – mintegy 80 beavatkozási ponton – már a kedd reggeli, délelőtti órákra sikerült felszámolnia annak a több száz munkatársnak, akik ügyeletesként vagy rendkívüli munkavégzésre berendelve, egyes esetekben a szabadságukat önként megszakítva vettek részt a helyreállításban.

Két emeletes KISS motorvonat hibásodott meg a vihar következtében: az egyik sínekre dőlt fán haladt át, megvizsgálták és tovább tudott közlekedni, egy másikba pedig villám csapott Kőbánya-Kispest állomásnál.

Személyi sérülés – csodával határos módon – nem történt, ugyanakkor a viharos időjárás közepette megkezdett kárelhárítás során egy kisvárdai kollégát villámcsapás érte, őt megfigyelésre kórházba szállították, szerencsére jól van.

A VOLÁN esetében is számos vonal érintett volt, több helyen órákig tartó útzárak nehezítették a közlekedésünket, ami kétszeresen is gondot okozott: közvetlenül a buszközlekedés akadályozásán, közvetve pedig a vonatpótlás és -mentesítés lebonyolításán keresztül.

A buszos erősítés a nehézségek ellenére a legmagasabb fokozatban pörgött: az első nap nem kevesebb, mint 207 db, a második nap több, mint 130 db MÁVbuszt vetettek be országszerte.

Kedden hajnaltól megindulhatott a vonatforgalom azon vonalak többségén, ahol a hétfői vihar jelentős károkat okozott. Néhány vonalon azonban tart a helyreállítás, egyes vonalakon akár napokig is elhúzódhat.

Keddtől újabb 5 vonalon állt helyre a menetrend:

Reggeltől a H5-ös HÉV-vonalon állt helyre a menetrend a kidőlt fák eltávolítása után. Az esztergomi vonalon és a Budapest-Vác-Szob vonalon kedden kora délutánra már helyreállt a menetrend, estétől a veresegyházi vonalon is újraindult a forgalom.

A Debrecen-Nagykereki vonalon szerda hajnaltól már megszokott menetrend szerint közlekednek az S506-os járatok.

Ahol még tart a helyreállítás:

A Balaton északi partján szerdától dízelvontatással részlegesen megindult a vonatforgalom, a Kék Hullám InterCityk már a teljes útvonalukon közlekednek, a Katica InterRégiók és a Vízipók sebesvonatok helyett azonban Csajág és Balatonfüred között még pótlóbusszal kell utazni.

A Püspökladány–Biharkeresztes, valamint a Nyíregyháza–Vásárosnamény vonalon is folyamatosan dolgoznak, ezeken a szakaszokon még pótlóbuszokkal szállítjuk utasainkat.