Június 21-től a MÁV-csoport új, egységes és korszerű térképes utastájékoztató rendszert vezetett be, amely az EMMA – egységes menetrendi kereső és útvonaltervező – alapjaira épül. A korábbi, különálló térképes felületek (mint a Vonatinfó vagy EMIG) helyett mostantól egyetlen, jól átlátható felületen követhetők az utasok számára legfontosabb információk – közölte a vállalat.
Mi változott?
-
Egységes rendszer: A régi, többféle térképet használó szolgáltatások helyett egyetlen, integrált térkép jelenik meg a MÁV felületein.
-
Szélesebb körű lefedettség: A térképen a vonatok, HÉV-ek, TramTrain-ek és helyközi autóbuszok is láthatók – nemcsak Budapesten és környékén, hanem hamarosan országos szinten is.
-
Valós idejű adatok: Az EMMA térképe megmutatja az adott jármű pontos helyzetét, késését, és a várható érkezési időt.
-
Havariahelyzetek és pótlások követése: Elérhetővé válik a mentesítő vonatok és pótlóbuszok mozgásának nyomon követése is, amire korábban nem volt lehetőség.
Átlátható, könnyen kezelhető felület
Az új EMMA térképes nézete színkódokat is használ az egyszerűbb tájékozódás érdekében:
-
Sárga: helyközi buszok megállói
-
Kék: vonatok, HÉV-ek és TramTrain megállók
-
Lila: helyi (pl. városi) megállók
A felhasználó a környezetében található összes járatot láthatja, és egy-egy állomás vagy megálló kiválasztásával információt kap az oda érkező járművekről – beleértve azokat is, amelyek más városból érkeznek.
A menetrendek közvetlenül megnyithatók a keresőből is, és olyan részletek is megjelennek, mint a vágányszámok, kocsiállások, valamint az állomási kijelzőkön olvasható havariaüzenetek (pl. vágányzárak, műszaki hibák).
További fejlesztések
A közeljövőben további funkciókkal bővül az EMMA-rendszer:
-
Járatszám-változások kezelése: A forgalomszervezési okból megváltozott vonatszámokat is nyomon lehet majd követni, így elkerülhetők a félreértések.
-
Késésfigyelés és visszatérítés: A térképen azonnal megjelenik majd, ha egy járat 20 percet vagy többet késik – ilyenkor az utas visszaigényelheti a jegy árának felét.
-
Mozdonyinformációk: A vasútbarátok számára külön érdekesség lesz, hogy hamarosan láthatóvá válik, melyik mozdony húzza az adott vonatot.
Mindez a MÁV+ alkalmazásban is elérhető
Az EMMA térképes felülete nemcsak weben, hanem a MÁV+ applikációban is elérhető. Ezáltal az utasok mobileszközön is gyorsan, valós időben hozzáférhetnek minden fontos információhoz.
Tarifaközösség és kényelmi garanciák
Az új információs rendszer bevezetése szorosan kapcsolódik a közlekedési rendszer átfogó átalakításához is:
-
A vármegye- és országbérletek révén egységes díjszabás vonatkozik az összes MÁV-csoportos járatra: vonatokra, buszokra, HÉV-ekre és TramTrainre is.
-
A késési biztosítás pedig garantálja, hogy 20 percnél hosszabb késés esetén az utas visszakaphatja jegye árának felét.
Jó ez?
Vitézy Dávid a Facebookon azt írta, hogy a Vonatinfó sikeres, évek óta működő térképes vonatkövető rendszer volt, az EMMA pedig teljesen használhatatlan, és „a vasúti közlekedés áttekintésére, a forgalmi helyzet lekövetésére, vonatok keresésére teljesen alkalmatlan”.
„Ha eddig nem lett volna nyilvánvaló: Lázár János nem a magyar vasutat akarja megjavítani, hanem a 10 pontos propagandával át akarja verni a magyarokat. A pályák helyett a budik felújítását ígérgeti, klímás pótlóbuszokról beszél, amik aztán időben sose jönnek meg” – írta. Hozzátette, hogy Lázár szerinte a késéseket letagadni akarja, és nem megszüntetni.
Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója a múlt héten még arról posztolt, hogy az EMMA-n és a Vonatinfón is lehet követni a vonatokat, akkor még nem írt arról, hogy a Vonatinfó megszűnne.
Vitézy a Telexnek azt mondta, hogy az EMMA-alapú térkép funkcionálisan töredéke a Vonatinfónak, nincs például áttekintő térkép a vonatok késéséről, és a menetrendből sem lehet odaugrani a keresett vonathoz.
„Hat napja Hegyi Zsolt maga írta le, hogy a Vonatinfó az egyetlen olyan felület, ahol színes pöttyökkel látható egyből a vonatok késése, és egyben áttekintést ad egy vasútvonal forgalmáról, a forgalmi helyzetről, a vonatok közlekedéséről. Ha én nem egy konkrét vonatra keresek rá, hanem rá akarok nézni, hogyan közlekednek a vonatok, azt is látom. Hat napja még azzal dicsekedett, hogy a Vonatinfó a legjobb dolog, és jól működik” – mondta. „Nyilván nem tette volna, ha ez egy tervezett fejlesztés lenne.”
Hozzátette, hogy ő úgy tudja: Lázár János tegnap szólt a MÁV-ra, hogy a mozdonykövető rendszer után a Vonatinfót is állítsák le, hogy ne tudják az emberek követni a vonatok késéseit. „Tegnap egész este benn kellett maradni a mávos informatikusoknak, kutyafuttában gyorsan megszüntetni ezeket a lehetőségeket, kapkodás volt az elmúlt órákban. A közlemény propaganda, szánalmas elkenési kísérlet” – mondta.
Azt is megjegyezte, hogy a Vonatinfó teljesen felhasználóbarát felület volt, amin keresztül az ember meg tudta nézni például egy álló vonaton, hogy le fogja-e késni a csatlakozását, ha ránézett, egyből látta az összes vonat mozgását színes pöttyökkel. „Egy kifejezetten jól kitalált felhasználói felület volt, amit tudtommal havonta több mint 250 ezer ember használt. A mostani olyan, mintha a Fligtradart lekapcsolnák, és helyette azt mondanák, hogy a repülőterek oldalain meg lehet nézni, melyik járat mennyit késik. Nem pont ugyanaz” – mondta.