A közelmúltban a MÁV Személyszállítási Zrt. által elnyert tízéves közszolgáltatási szerződés új lehetőséget nyit a helyközi közlekedés működésének átalakítására bizonyos térségekben – jelentette be Lázár János május 27-i sajtótájékoztatóján.
A miniszter közölte: három megyében a menetrend szerinti helyközi autóbusz-közlekedést kiszerveznék, azaz a szolgáltatás tényleges üzemeltetését piaci szereplők végezhetnék a MÁV megbízásából.
A kiszervezésben érintett megyék:
-
Győr-Moson-Sopron
-
Hajdú-Bihar
-
Szabolcs-Szatmár-Bereg
Lázár János ismertette a kiszervezés feltételeit is. Azok a vállalkozások, amelyek átvennék az érintett megyék helyközi buszjáratainak működtetését, vállalják, hogy az állam által hamarosan beszerzendő 1000 új autóbuszon túl még további 700 új járművet állítanak forgalomba. Ezeknek a buszoknak meg kell felelniük szigorú környezetvédelmi és biztonsági előírásoknak, valamint illeszkedniük kell a Volán egységes arculati és műszaki követelményeihez.
A plusz 700 jármű bevezetése különösen jelentős, mivel ez önmagában a Volán jelenlegi flottájának több mint 10 százalékát teszi ki, és a szolgáltató éves teljesítményének is számottevő részét jelentené.
A kiszervezési modell hátterét az április 1-jén hatályba lépett új közszolgáltatási szerződés biztosítja. Ez a megállapodás 2035. május 31-ig kizárólagos jogot ad a MÁV Személyszállítási Zrt.-nek az országos helyközi buszközlekedés – beleértve az elővárosi, regionális és távolsági viszonylatokat – működtetésére. Ugyanakkor a szerződés lehetővé teszi alvállalkozók bevonását is.
A kiszervezés tehát ezen a jogi kereten belül történhet meg. Fontos azonban, hogy a kiszervezett szolgáltatók által használt járművek életkora ne haladja meg az elővárosi járatok esetében a 6, más típusú (regionális, távolsági) járatoknál pedig a 10 évet. Emellett az alvállalkozók által nyújtott szolgáltatás mennyisége nem haladhatja meg a MÁV teljes éves teljesítményének 20 százalékát.
Függetlenül attól, hogy ki üzemelteti a járatokat, a szakmai és jogi felelősség továbbra is a fővállalkozónál, vagyis a MÁV-nál marad.