CATL Debrecen állások

Részvénykibocsátással szerezne 1,3-1,5 ezer milliárd forintot a CATL, hogy továbbépítse a debreceni akkugyárat

Helyi hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL 1,3–1,5 ezer milliárd forintot kíván bevonni részvénykibocsátással a hongkongi tőzsdén, és a friss tőke döntő részét Debrecenben fektetné be – szúrta ki a hvg.hu a társaság nyilvános befektetési prospektusából.

A cég tervei szerint a most befolyó összegből a debreceni gigaberuházás első és második fázisát finanszírozzák. A teljes projekt 7,3 milliárd euróba fog kerülni, ebből eddig 700 millió eurót (kb. 283 milliárd forintot) költöttek el – még saját zsebből. Bár a magyar kormány 800 millió eurós támogatást ígért (adó- és infrastrukturális kedvezmények formájában), az uniós jóváhagyás hiányában ezek egyelőre nem aktiválhatók, tehát a CATL eddig még nem élt sem adókedvezménnyel, sem állami pénzzel.

A gyár három ütemben épül meg, a teljes befejezést 2028-ra tervezik. Az első modulgyártó sort már májusban üzembe helyezték egy ideiglenes csarnokban, az igazi áttörés azonban ősszel jöhet: a cellagyártás tesztüzeme elindul, ami a gyártás központi folyamata.

A gyár környezethasználati engedélyét korábban megtámadták debreceni civilek, de ez jogi eljárás alatt áll, a CATL szerint az építkezés minden jogszabálynak megfelel. A második fázis engedélyeztetése is elindul még idén, és várhatóan folytatják a munkálatokat – már most folynak föld- és régészeti munkák.

Munkahelyek – de kinek?

A CATL szerint év végéig kétezer munkavállalót foglalkoztatnának, közülük kb. 500 fő lehet Fülöp-szigeteki vendégmunkás. A jelenlegi létszám 650 fő, amelyből kevesebb mint 30% külföldi. A cél az, hogy hosszú távon a dolgozók többsége magyar legyen, de az iparági visszaesés (41%-os zuhanás az akkugyártásban) miatt a növekedés üteme elmarad a tervektől.

A debreceni beruházás nemzetgazdasági szempontból kiemelt projekt, és szimbolikus jelentőségű is: egy Kínából finanszírozott, rendkívül költséges és részben államilag támogatott üzem épül a magyar kormány egyik legfontosabb politikai bázisának számító városában. A CATL Debrecent európai gyártási központtá tenné – miközben a beruházás társadalmi, környezeti és politikai elfogadottsága erősen megosztó.