Megnyitnák az autósoknak a leállósávokat, az M3-as is érintett lehet

Helyi hírek

Az intelligens leállósávok bevezetése a gyorsforgalmi utakon hatékony megoldás lehet a forgalmi torlódások csökkentésére, különösen a nagy forgalmú időszakokban. A rendszer lényege, hogy a leállósávokat szükség esetén, például csúcsidőben vagy dugók kialakulásakor, ideiglenesen megnyitják a forgalom számára. Ezzel növelhető az útszakasz kapacitása anélkül, hogy új sávokat kellene építeni, így a megoldás költséghatékony is.

Az ötlet Magyarországon már 2019-ben felmerült – emlékeztet a vezess.hu – amikor Mosóczi László közlekedési államtitkár javasolta az M7-es autópálya leállósávjainak időszakos megnyitását. Külföldön több országban is alkalmazzák ezt a módszert: az USA-ban például Colorado államban régóta működik, Németországban az A8-as autópályán is tesztelték, és Nagy-Britanniában is voltak ilyen próbálkozások. Az intelligens rendszerek, mint például a C-Roads, lehetővé teszik, hogy az autók és az irányító központok valós időben kommunikáljanak egymással, így a leállósávokat automatikusan nyithatják vagy zárhatják a forgalmi helyzet függvényében.

Kevesebb lenne a torlódás

Magyarországon az intelligens leállósávok bevezetése különösen indokolt lehet az M7-es autópályán, ahol nyári hétvégéken és ünnepi időszakokban rendszeresen óriási torlódások alakulnak ki. Ha ilyen helyzetekben megnyitják a leállósávot, az autósok szabályosan használhatják azt, csökkentve a dugók méretét és az utazási időt. Emellett a hosszú várakozás miatti környezetszennyezés is mérsékelhető, hiszen kevesebb jármű fogja álló helyzetben feleslegesen szennyezni a levegőt.

A leállósávok használatát jelenleg a KRESZ szigorúan szabályozza: csak meghatározott esetekben lehet ráhajtani, például műszaki hiba esetén, úttisztítás vagy karbantartás idején, illetve megkülönböztető jelzést használó járművek számára. A buszok egyes szakaszokon külön engedély alapján használhatják a leállósávokat, például az M7-es bevezetőjénél csúcsidőben. Az új intelligens rendszer bevezetésével a leállósávokat forgalmi szükséglet szerint meg lehetne nyitni, de ehhez jól működő tájékoztatórendszerre van szükség, hogy az autósok pontosan tudják, mikor használhatják ezt a sávot.

Az intelligens leállósávok előnye, hogy növelik az utak áteresztőképességét anélkül, hogy új sávokat kellene építeni, így rugalmasan alkalmazkodhatnak a forgalmi helyzetekhez. Ugyanakkor hátrányai is vannak: ha egy ilyen sávban baleset történik vagy egy jármű lerobban, az növelheti a balesetveszélyt és akadályozhatja a mentési munkákat. Az is kérdés, hogy a mentőautók és autómentők hogyan tudják majd hatékonyan végezni a munkájukat, ha a leállósávokat forgalmi sávként használják.

Az M3-ason is kipróbálnák

Magyarországon az úthálózat nagy részét az MKIF Zrt. kezeli, amely 2022 óta 35 évre koncesszióba kapta az autópályák egy részét. Az M1-es autópályán tervezik az első ITS-rendszerrel ellátott leállósávok bevezetését, amelyet 2028-tól lehet majd használni. Az M7-es és az M3-as autópályákon is hasonló fejlesztéseket terveznek: az M7-en 74 km hosszan, az M3-on pedig Gyöngyösig építik ki az intelligens leállósávokat.

A rendszer bevezetése nemcsak a nyári és ünnepi időszakokban, hanem a hétköznapi forgalomban is segíthet, például ha egy váratlan torlódás alakul ki. Az üzemeltetés részletei azonban még nem teljesen tisztázottak: kérdés, hogy milyen gyorsan tudják megnyitni vagy lezárni a sávokat, hogyan biztosítják a közlekedők megfelelő tájékoztatását, és hogyan kezelik az esetleges baleseteket. Az is felmerül, hogy a rendszer szigorú ellenőrzése révén növekedhetnek a bírságok, ha valaki engedély nélkül használja a leállósávot.

A jelenlegi tervek szerint az M1-es autópályán 2028-tól, az M7-es és M3-as szakaszokon pedig később vezetik be az ITS-rendszert, amely új szintre emelheti a forgalomirányítást Magyarországon.