Papp László nekiment a Mikepércsi Anyáknak: “Aki az akkumulátoripart támadja, az…”

Helyi hírek

Debrecen a 21. század nyertes városai közé tartozik Európában, a BMW debreceni gyárában 2025-ben induló tisztán elektromos járművek sorozatgyártásával pedig az európai mobilitás egyik központjává válik. Debrecen – bár az ország gazdaságilag legsikeresebb városa – az akkumulátorgyárak miatt újra és újra politikai támadások középpontjában áll – mondta keddi sajtótájékoztatóján Papp László.

Hirdessen nálunk! Megéri!

A polgármester emlékeztetett, 2025-ben elindul a BMW tisztán elektromos autójának a sorozatgyártása, amely jelentős részben az akkumulátoriparra és annak jövőbeni fejlődésére épül. Akkumulátor nélkül nincs elektromos autó, aki tehát az akkumulátoripart támadja, az Debrecen elmúlt 100 évének legnagyobb gazdasági eredményét, a BMW debreceni beruházását támadja és annak ellehetetlenítését akarja elérni. Ez egyet jelentene Debrecen gazdasági katasztrófájával.

Debrecenben a gazdaság minden szektora növekedési pályán van, de ezzel együtt is a 21. század meghatározó szektorai, az elektromobilitás és az energiatárolás lesz fejlődésünk hajtóereje, fenntartható módon erősítve a gazdaságot, ezzel munkahelyeket teremtve a debreceni és környékbeli családok számára. Debrecenben az ipari fejlesztéseknek a környezetvédelmi követelmények és az iparbiztonsági előírások teljes körű betartása mellett kell megvalósulniuk és működniük. A város vezetése a hatóságokkal együttműködve ezt tartja prioritásnak.

A napokban megjelent hírek szerint a MIAKÖ és a Tisza Párt szervezésében újraindul a hisztériakeltés az akkumulátoripar ellen, mindannak ellenére, hogy az elmúlt 2 évben az akkumulátorgyárak engedélyezési eljárásai, építése és majdani működésük, valamint környezetre gyakorolt hatásuk tekintetében az önkormányzat, a kormányhivatal és a kormányzat, nem utolsó sorban az érintett vállalatok az aggodalmat okozó kérdésekben komoly eredményeket értek el.

Az elmúlt 2 évben jelentős környezetvédelmi, emissziós, vízbázisvédelmi és biztonsági eredményeket értünk el, amelyről a szélsőséges, nyomásgyakorlásra létrehozott és külföldről finanszírozott civil szervezetek rendre nem hajlandóak tudomást venni. Ugyanazt állítják, mint 2 évvel ezelőtt, holott a körülmények gyökeresen megváltoztak.

Nagy tüntetés szerveződik Debrecenben a kínai befolyás ellen

Az elért eredmények

–   NMP emisszió: a CATL és EVE Power akkumulátorüzemek NMP kibocsátása az eredeti kérelemben szereplő tizedére csökkent (2 mg/m3). A korábbi engedélyben 20 mg/m3-ben volt maximalizálva.

–   Az ECO PRO környezetvédelmi engedélyének módosítása során a légszennyező anyagok közül többek közt a kén-dioxid esetében a jogszabály által megengedhető 35 mg/Nm3-rel szemben a debreceni gyár esetében 0 lesz a megengedett kibocsátási érték, a hőtermeléssel összefüggő szilárd anyagoknál 5 helyett 0 mg/NM3. A por megengedett értéke 5 helyett 0,2-1 mg/Nm3, a szerves anyagoké 20 helyett 0,4 mg/Nm3.

–   Szürkevíz használata és csökkentett vízigény: A szürkevíz tisztított szennyvíz és higítóvíz technológiai igények szerinti összetételű, kevert elegye. A debreceni szennyvíztisztító telepről a tisztított szennyvíz jelenleg teljes mértékben a Tócó-patakba van kivezetve. A szürkevíz technológiai alkalmazásával a debreceni szennyvíztisztító telepről kikerülő tisztított szennyvíz egy része az akkumulátoripai nagyberuházások üzemeiben szürkevízként újra felhasználásra, hasznosításra kerül – ezzel elősegítve a fenntartható vízgazdálkodást. Ennek eredményeként ivóvizet mindössze a teljes felhasználás 5%-hoz kell biztosítani.

–   A CATL olyan új hűtési technológiai megoldást alkalmaz debreceni gyára számára, amelynek bevezetésével jelentős mértékben csökkenthető lesz a gyár technológiai vízigénye. A csökkentett technológiai vízigény pedig alapvetően tisztított szennyvízzel lesz biztosítva. Az új technológia részleteit a cégvezetés a közeljövőben mutatja be.

A CATL a soron következő engedély módosításában fogja szerepeltetni a tisztított szennyvíz használatát, az EVE Power pedig már így nyújtotta be az engedélykérelmet is.

–   A Déli Gazdasági Övezetbe, valamint az Északnyugati Gazdasági Övezetbe települő akkumulátoripari szereplők üzemeiben a gyártás során keletkező technológiai szennyvizek először az üzemek telephelyein belüli előtisztító művekbe kerülnek, ahonnan előtisztítást és szigorú minőségellenőrzést követően bocsáthatóak ki a dedikált ipari szennyvíz-elvezető hálózatra, mely a városi kommunális rendszertől elkülönítetten vezeti el a technológiai szennyvizeket a debreceni szennyvíztisztító telepre.

–   Létesítményi tűzoltóságok: a BMW mellett a CATL és az EVE Power is saját létesítményi tűzoltóságot köteles működtetni.

–   Az energiaügyi miniszter rendelete: az Energiaügyi Minisztérium 2024. októberi rendelete alapján az ipari létesítmények levegőbe történő kibocsátására hazánkban az Európai Unión belüli legszigorúbb szabályok vonatkoznak. A számottevően szigorúbb rendelkezéseket az új beruházások esetében – azaz amelyek környezetvédelmi engedélyezési eljárása még nem indult el – a jogszabály hatályba lépésétől kell alkalmazni, a folyamatban lévő engedélyezéseknél pedig 2027. január 1-jétől. A már működő gyárak esetében az új, eddiginél jóval szigorúbb kibocsátási határértékeket 2028. január 1-jétől kell alkalmazni.

–   Alapállapot mérések: A környezetvédelmi hatóság minden vegyi üzemet alapállapot mérés elvégzésére kötelez. A Semcorp 2021. áprilisában, az EcoPro 2022. augusztusában a CATL 2023. januárjában végezte el első alkalommal. Az alapállapot méréseket évente kötelesek megismételni az üzemek indulásáig.

A vizsgálat kiterjed a földtani közeg és felszín alatti közeg vizsgálatára az adott beruházási területen.

A levegő alapállapotát az elmúlt 2 évben, több mérési ponton, Mikepércsen is, Debrecenben a Mikepércsi úton és a Mészáros Gergely kertben is (ez mind a Déli Ipari Parki terület szempontjából releváns) rögzítették. A CATL most fogja elvégezni harmadik alkalommal az alapállapot mérést.  Az EcoPro szintén most mér alapállapotot a levegőben, mielőtt elindulnának. Elmondható, hogy a jogszabály által előírt alapállapotmérések megtörténtek.

–   Környezeti Ellenőrző Rendszer: Magyarországon egyedülálló módon a Debreceni Egyetem tudásbázisára építve létrehoztuk az üzemektől független Környezeti Ellenőrző Rendszert (KER). A KER 16 komplex mérőállomással egy egységes, területileg az egész városra kiterjedő, összefüggő rendszert alkot, amely a nap 24 órájában, az év minden napján figyeli a levegő, a talaj, a víz, a zaj és a biodiverzitás állapotát. 2025. első negyedévében megkezdik tesztüzemüket a mérőállomások. Az alapállapot rögzítéséhez szükséges mérések egy részével már rendelkeznek a munkacsoportok – az Egyetemen folyó tevékenységüknek köszönhetően, illetve 2024. évben megkezdődött a mérőállomásoktól elkülönülő alapállapot akkreditált mérésekkel történő felmérése.

–   Napelemek telepítése: A Déli Gazdasági Övezet és a repülőtér mellett az MVM Zrt.-vel létrehoztunk egy napelemparkot 52 hektáros területen.  A 28,8 MW teljesítményű park évente több mint 33 ezer tonna szén-dioxidot takarít meg. A BMW saját területén pedig az ország egyik legnagyobb napelempark kapacitását építi ki a maga 43 MW teljesítményével. Az EVE Power Hungary Kft. jelenlegi tervei alapján egy 13,2 MW telepített teljesítménnyel rendelkező napelempark kialakítását tervezi a létesítmény villamosenergia felhasználásának csökkentése érdekében.

–   Zöld Kódex elfogadása: Elkészült az ország legkomplexebb környezetvédelmi programja, a város Zöld Kódexe. A kódex 50 intézkedést tartalmaz, amelyek lefedik az élet minden területét a zöld energia előállításától és tárolásától a Vizet a Nagyerdőnek! – Civaqua-program folytatásán át egészen az esővízgyűjtő hordók osztásáig. A program az országban elsők között illeszkedik az Országgyűlés által elfogadott 5.0-s Nemzeti Környezetvédelmi Programhoz.

–   Új vasúti- és kamion-terminál épül a lakott területek tehermentesítése érdekében: A Debreceni Logisztikai és Kamion Terminál az Északnyugati Gazdasági Övezetben, a BMW Group gyártól délre valósul meg. Az Európai Biztonságos Parkolási Szervezet (ESPORG) által meghatározott különböző biztonsági szinteken (196 darab ezüst és 64 darab arany besorolás), összesen 260 darab kamion biztonságos és védett parkoltatására lesz lehetőség egyéb kapcsolódó szolgáltatásokkal. A Kamion Terminál célja a városon áthaladó kamionforgalom csökkentése, mely célt optimális lokációja következtében ér el.

–   Átláthatóság: minden hatósági eljárással kapcsolatos dokumentumot közzétettünk a debrecen.hu és a debreceniakkugyar.hu oldalon, a hatósági döntéseket, az eljárásokban beérkezett kérdéseket és a hatósági válaszokat is. A közelmúltban lefolytatott közmeghallgatások során, az érintettek több mint 200 kérdést tettek fel. A hatóság minden kérdést, külön-külön megválaszolt, 128 oldal terjedelemben.

Gazdasági sikerek

Debrecen gazdasági sikereinek titka, hogy kiszámítható, stabil, transzparens és támogató beruházási környezetet biztosít minden befektető számára. Nincs különbség a német, az amerikai, a kínai vagy más nemzetiségű befektető között. A hatóság előtt sincs semmilyen különbség a befektetők között. Ugyanazokat a jogszabályokat kell betartania a német, az amerikai vagy a kínai befektetőnek. Nincs különbség, nincs alku! A Debreceni Kormányhivatal példás szigorral jár el valamennyi beruházás engedélyezési eljárása során.

Társadalmi felelősségvállalás és tudományos együttműködések

A fenntarható működés és az iparbiztonság mellett a Debrecenbe települő cégek a társadalmi felelősségvállalásra és a tudományos együttműködésekre egyaránt nagy hangsúlyt fektetnek.

Debrecenben a CATL több kezdeményezésben is részt vett, a rászorulók támogatása és a környezetvédelmi projektek mellett a vállalat hosszú távon szeretné támogatni a helyi kulturális és sporttevékenységeket is. A CATL több, nagy debreceni kulturális rendezvényt is szponzorált. Többek közt a Debrecen Drive-ot, a Campus Fesztivált, a Virágkarnevált.

A hazai munkavállalók képzése érdekében a CATL 2024 februárjában stratégiai megállapodást kötött a Debreceni Szakképzési Centrummal a duális képzés elindításáról, emellett a Debreceni Egyetemmel 2024 októberében kötött stratégiai megállapodást a vállalat.

A Debreceni Egyetem, a Vuhani Egyetem és az EVE Energy 2024. novemberében egyetértési megállapodást írtak alá, amely a lítiumelem-ipar fenntartható fejlődését szolgálja, és közös kutatás-fejlesztési projekteket, valamint gyakorlati bázisokat hoz létre Debrecenben.

Meggyőződésünk, hogy lehet gazdaságot fejleszteni fenntartható módon, a környezetvédelmi követelmények és a jogszabályok betartásával és betartatásával. Amit eddig Debrecen polgárainak érdekében és megnyugtatásuk végett ígértünk az iparfejlesztés területén, azt maradéktalanul be fogjuk tartani és tartatni. A város bevételei az elmúlt évek gazdasági sikereinek köszönhetően 3 és félszeresére növekedtek és a következő évek növekedése a nagy gyárak beindulásával még dinamikusabb lesz. Ez a fejlődés teszi lehetővé, hogy a város által megtermelt javakból az eddigieknél is többet tudjunk a debreceniekre fordítani annak érdekében, hogy biztonságban élve, a fejlődés és a jólét jellemezze a mindennapokat Debrecenben.

Fotó: Facebook/Papp László